Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Katowicach, który zapadł po naszej apelacji, brak jest podstaw prawnych do stosowania zawężonego katalogu stanów chorobowych, ustalonego z przekroczeniem upoważnienia ustawowego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia.
Dzięki pomocy prawnej Ośrodka Poradnictwa SPES dziecko z niedosłuchem centralnym zostało wyrokiem sądu II instancji zaliczone do osób niepełnosprawnych, pomimo iż niedosłuch centralny nie jest wymieniany w katalogu schorzeń rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia.
Jest to precedensowe orzeczenie niezmiernie ważne dla wszystkich rodziców, którym do tej pory odmawiano orzeczenia o niepełnosprawności dziecka z uwagi na to, że choroba dziecka nie jest wymieniona w katalogu schorzeń rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
W 2012 roku u siedmioletniego wówczas chłopca rozpoznano niedosłuch centralny – centralne zaburzenie przetwarzania słuchowego, głównie pod postacią trudności w rozumieniu mowy w szumie i w hałasie. Kluczowe znaczenie ma w takim wypadku zastosowanie specjalistycznych oddziaływań rehabilitacyjnych i edukacyjnych oraz zaopatrzenie w kosztowny system wspomagający słyszenie, dla którego zlecenie wystawiła poradnia audiologiczna. Pomimo opisywanych problemów zarówno Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, jak i Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Śląskim odmówiły w swoich orzeczeniach zaliczenia chłopca do osób niepełnosprawnych.
Sąd I instancji oddalił sporządzone przez nas odwołanie. Wskazał, że nie zachodzą przesłanki uzasadniające zaliczenie dziecka do osób niepełnosprawnych w znaczeniu orzeczniczym. Biegli powołani przez Sąd przyznali, iż dziecko potrzebuje wsparcia w zakresie przewyższającym potrzeby osób w danym wieku a jego dobry kontakt z otoczeniem pogarszać się będzie w hałaśliwej grupie rówieśniczej. Niemniej, zdaniem biegłych o których opinie swe rozstrzygnięcie oparł sąd I instancji, niedosłuch centralny nie znajduje się w katalogu stanów chorobowych wymienionych w sposób enumeratywny w akcie prawnym wykonawczym - w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r., w oparciu o które orzeka się o niepełnosprawności u dzieci.
Wyrok ten został przez nas zakwestionowany. W szczególności wnieśliśmy o przedstawienie przez sąd II instancji Sądowi Najwyższemu zagadnienia prawnego budzącego poważne wątpliwości: czy katalog schorzeń wymienionych w rozporządzeniu MPiPS w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia, jest katalogiem zamkniętym. Wykazywaliśmy, iż przypadku przyjęcia takiej interpretacji następuje sprzeczność pomiędzy przepisami rozporządzenia a przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej, które określają przesłanki do zakwalifikowania dziecka do osób niepełnosprawnych.
Sąd odwoławczy - Sąd Okręgowy w Katowicach, w prawomocnym wyroku z dnia 18 marca 2016 r., sygn. akt X 1Ua 94/15 zmienił zaskarżony wyrok i zaliczył dziecko naszej klientki do osób niepełnosprawnych.
Sąd dokonał analizy podstawy prawnej dla obowiązującego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia. W wyniku tej analizy Sąd stwierdził, iż Minister nie jest upoważniony do wyliczenia w akcie wykonawczym schorzeń skutkujących możliwością ustalenia niepełnosprawności dziecka, a tym bardziej do ustalenia zamkniętego katalogu tych schorzeń. W konsekwencji, w ocenie Sądu przywołane rozporządzenie może być stosowane tylko w tym zakresie, w jakim nie wykracza poza treść ustawowego upoważnienia i tylko w połączeniu z brzmieniem art. 4a ustawy rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Przepis ten stanowi, iż dzieci są zaliczane do osób niepełnosprawnych:
"jeżeli mają naruszoną sprawność fizyczną lub psychiczną o przewidywanym okresie trwania powyżej 12 miesięcy, z powodu wady wrodzonej, długotrwałej choroby lub uszkodzenia organizmu, powodującą konieczność zapewnienia im całkowitej opieki lub pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych w sposób przewyższający wsparcie potrzebne osobie w danym wieku”.
Zespół SPES opracował propozycję zmiany rozporządzenia, która usunie wadliwy stan prawny.
Działania SPES prowadzone w związku z wprowadzeniem zmiany to liczne wystąpienia do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej i do Międzyresortowego Zespołu do Spraw Opracowania Systemu Orzekania o Niepełnosprawności i Niezdolności do Pracy, udział. Korespondencja z projektem zmian została skierowana do Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Rzecznika Praw Obywatelskich, senatorów RP. Projekt inicjatywy ustawodawczej został przedłożony na spotkaniu on –line w dniu 20.05.2020r. z Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marleną Maląg. W spotkaniu brali również udział z ramienia ministerstwa Sekretarz Stanu Pan Paweł Wdówik (Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych) oraz Dyrektor Departamentu Polityki Rodzinnej i Dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
W czerwcu br. wzięliśmy udział w konsultacjach projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020-2030 - mailowo zgłosiliśmy swoje uwagi dot. wprowadzenia zmian systemowych do rozporządzenia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2012 r. w zakresie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia.
W wyniku prowadzonej korespondencji Ministerstwo (rozporządzenie jest aktem wykonawczym) wskazuje, że odniesie się do postulatów SPES w nowym systemie orzekania o niepełnosprawności i niezdolności do pracy, nad którym prowadzi prace. Problem polega na tym, że prace trwają już od 2016 roku i nie są znane ich efekty. Jak dotąd nie został nam udostępniony jakikolwiek projekt nowelizacji, będący wynikiem prac w/w Zespołu (na problem zwracał uwagę w swoich wystąpieniach Rzecznik Praw Obywatelskich). Oczywistym jest, że projekt będzie podlegał konsultacjom społecznym i wieloetapowemu wdrożeniu, proces ten będzie co najmniej wielomiesięczny, a może nawet wieloletni. W toku prowadzonej korespondencji w piśmie z dnia 28.09.2020 r. Ministerstwo poinformowało, że:
z uwagi na szczególnie skomplikowany charakter regulowanej materii (…) trwają analizy Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w oparciu o przygotowany projekt. Po zakończeniu analiz, decyzja o dalszym procedowaniu projektowanych rozwiązań i podjęciu inicjatywy legislacyjnej zostanie rekomendowana Rządowi.
Dlatego też w proponowanej przez nas nowelizacji Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 roku w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia, podkreślamy, że nie wymaga ona tworzenia ad hoc rozbudowanej, systemowej regulacji w przedmiocie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia, natomiast do czasu wejścia w życie nowego systemu orzekania o niepełnosprawności oraz niezdolności do pracy, usunie wadę prawną Rozporządzenia.
Równocześnie wystąpiliśmy o udostępnienie projektu założeń do ustawy o orzekaniu o niepełnosprawności i niezdolności do pracy i materiałów roboczych, tak byśmy mogli wyrazić swoją opinię. Oczekujemy na odpowiedź w tej sprawie.
Rzecznictwo praw SPES jest finansowane przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021 – 2030.
16.05.2012 | Orzeczenie Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Katowicach odmawiające zaliczenia dziecka do osób niepełnosprawnych |
02.06.2012 | Odwołanie od orzeczenia Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Katowicach |
12.07.2012 | Orzeczenie Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Śląskim (dalej WZON) odmawiające zaliczenia dziecka do osób niepełnosprawnych |
25.08.2012 | Odwołanie od orzeczenia WZON skierowane do Sądu Rejonowego - VII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Katowicach |
14.09.2012 | Odpowiedź WZON na odwołanie |
10.02.2013 | Opinia biegłego sądowego z zakresu neurologii |
18.03.2013 | Uwagi WZON do opinii biegłego |
07.05.2013 | Opinia uzupełniająca biegłego z zakresu neurologii |
06.11.2013 | Opinia biegłego sądowego z zakresu laryngologii |
27.12.2013 | Zastrzeżenia do opinii biegłego z zakresu laryngologii |
23.05.2014 | Opinia uzupełniająca biegłego z zakresu laryngologii |
19.08.2014 | Opinia drugiego biegłego z zakresu laryngologii |
23.10.2014 | Zastrzeżenia do opinii drugiego biegłego z zakresu laryngologii z wnioskiem o zakończenie postępowania |
19.02.2015 | Opinia uzupełniająca drugiego biegłego z zakresu laryngologii |
14.05.2015 | Wyrok Sądu Rejonowego Katowice – Zachód w Katowicach, sygn. akt VII U 221/12 |
15.06.2015 | Apelacja od wyroku Sądu I instancji |
18.03.2016 | Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach, sygn. akt X 1Ua 94/15 |
13.10.2016 | Wystąpienie do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki i Społecznej |
13.10.2016 | Wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich |
06.02.2017 | Wystąpienie do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki i Społecznej |
06.02.2017 | Wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich |
09.03.2017 | Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
15.09.2017 | Wystąpienie do Prezesa ZUS |
12.10.2017 | Pismo Prezesa ZUS |
14.12.2017 | Wystąpienie do Prezesa ZUS |
27.12.2017 | Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich |
18.01.2018 | |
01.02.2018 | |
25.02.2019 | Wystąpienie do Prezesa ZUS |
18.03.2019 | Pismo Prezesa ZUS |
04.04.2019 | Wystąpienie do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
07.05.2019 | Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
23.05.2019 | Wystąpienie do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
10.06.2019 | Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
20.02.2020 | Wystąpienie z petycją do Senatu RP |
01.04.2020 | Pismo Senatu RP |
05.05.2020 | Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
20.05.2020 |
Spotkanie –on line z Minister Rodziny Pracy i Polityki Społecznej Marleną Maląg oraz Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Pawłem Wdówikiem |
06.2020 | Udział w konsultacjach projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020-2030 |
19.06.2020 |
Wystąpienie do Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych |
13.07.2020 | Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
30.11.2022 | Wystąpienie do Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych |
02.12.2022 | Wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich |
16.01.2023 | Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich |
09.02.2023 | Wystąpienie do Rzecznika Praw Dziecka |
17.03.2023 | Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich |
03.04.2023 | Pismo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej - Biura Pełnomocnika Rządu ds Osób z Niepełnosprawnością |
29.06.2023 | Wystąpienie do Ministerstwa Rodziny i Polityki SPołecznej - Biura Pełnomocnika Rządu ds Osób Niepełnosprawnych |
29.06.2023 | Wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich |
20.07.2023 | Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich |
17.04.2024 | Wystąpienie do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - Pełnomocnika Rządu ds Osób Niepełnosprawnych |
15.05.2024 | Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich |
16.05.2024 | e-mail do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich |
09.08.2024 | Pismo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej - Biura Pełnomocnika Rządu ds Osób Niepełnosprawnych |
27.09.2024 | Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wraz z pismem Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej - Biura Pełnomocnika Rządu ds Osób Niepełnosprawnych |
© SPES 1999-2024
Na podany przez Ciebie adres mailowy przesyłać będziemy najnowsze informacje - zostań w kontakcie!
Włącz się w pomaganie. Osoby niepełnosprawne, w trudnej sytuacji życiowej i materialnej czekają na Twój gest. Szczegółowe informacje w dziale MOŻESZ POMÓC