Pozostający w trudnej sytuacji materialnej lokator, któremu umorzono zaległości czynszowe mógł zostać jednocześnie pozbawiony dostępu do świadczeń rodzinnych, gdyż do dochodu jego rodziny wliczano kwotę umorzenia. Proponowane rozwiązanie to odpowiednia zmiana definicji dochodu w ustawie o świadczeniach rodzinnych bądź zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W styczniu 2011 roku do Ośrodka Poradnictwa Stowarzyszenia SPES zgłosiła się wdowa z trójką dzieci na utrzymaniu, z których najstarsze posiadało orzeczenie o niepełnosprawności. Choroba męża i syna oraz związane z nimi problemy w codziennym funkcjonowaniu rodziny przyczyniły się do powstania zadłużenia czynszowego i zagrożenia eksmisją. Na wniosek klientki, w którym opisała sytuację życiową rodziny, Miasto Katowice przywróciło jej tytuł prawny do lokalu i umorzyło zaległość czynszową. Ojciec dzieci w chwili śmierci nie spełniał warunków do uzyskania renty, dlatego dzieci nie mogły uzyskać po nim renty rodzinnej. Dochód rodziny stanowiły: renta klientki i najstarszego syna oraz świadczenia rodzinne wypłacane przez MOPS.
Przy wnioskowaniu o świadczenia rodzinne na następny okres zasiłkowy, do dochodu uprawniającego do ich przyznania został wliczony dochód w postaci kwoty umorzonych zaległości czynszowych. Spowodowało to przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń, wobec czego świadczenia rodzinne nie zostały rodzinie przyznane, co doprowadziło do pogorszenia się ich sytuacji życiowej i materialnej.
Po szczegółowym zapoznaniu się z sytuacją rodziny i przeanalizowaniu przepisów dotyczących świadczeń rodzinnych, w czerwcu 2011 r. zespół Stowarzyszenia SPES przygotował projekt zmian ustawy o świadczeniach rodzinnych. Proponowana zmiana dotyczyła wyłączenia z dochodu branego pod uwagę przy ustalaniu prawa do świadczeń rodzinnych przychodu uzyskanego w wyniku umorzenia należności czynszowej. Uzasadnieniem propozycji było zwrócenie uwagi, że osoby wnioskujące do gmin o umorzenie ciążących na nich zobowiązań z tytułu zadłużenia czynszowego znajdują się w skrajnie trudnych sytuacjach życiowych, niejednokrotnie utrzymując się jedynie z rent, emerytur, najniższych wynagrodzeń za pracę lub też świadczeń z pomocy społecznej wypłacanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Umorzone należności nie stanowiły dla nich realnego dochodu i w żaden sposób nie poprawiały trudnej sytuacji finansowej. Faktyczne dochody, jakie uzyskiwały (w postaci wynagrodzenia za pracę, renty lub emerytury) były nadal takie same, jak przed dniem złożenia wniosku o umorzenie.
W wyniku naszych starań miały miejsce interpelacje poselskie i prace Senatu RP. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej negatywnie odpowiedziało na interpelacje. W latach 2011 – 2017 zespół SPES kierował pisma do organów posiadających inicjatywę ustawodawczą, opracował polemikę do stanowiska rządu, odbywały się spotkania z parlamentarzystami. Na skutek korespondencji do Senatu RP, w styczniu 2015 roku Marszałek Senatu RP skierował petycję do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Petycja była rozpatrywana na dwóch posiedzeniach, są dostępne nagrania z ich przebiegu: posiedzenie 1 oraz posiedzenie 2.
Senatorowie zadecydowali o nieprowadzeniu dalszych prac nad petycją. W dyskusji podniesiono między innymi, iż przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych, przedłożony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej częściowo realizuje postulat SPES.
W naszej ocenie wchodząca w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych, która wprowadziła zasadę „złotówka za złotówkę” nie rozwiązała problemu dramatycznej sytuacji osób, które w wyniku umorzenia zadłużenia czynszowego utraciły prawo do świadczeń rodzinnych. Coraz więcej gmin poprzez umorzenie dawało szansę na uzyskanie stabilizacji życiowej lokatorom zadłużonych mieszkań komunalnych. Utrata zasiłku rodzinnego, bądź zmniejszenie jego wysokości o kwotę przekroczenia kryterium dochodowego mogło przekreślić uzyskaną w wyniku umorzenia pomoc.
W związku z powyższym zespół SPES opracował polemikę do argumentów Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Senatu RP.
W dniu 5 kwietnia 2016 roku w Warszawie, w siedzibie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbyło się spotkanie z Podsekretarz Stanu Elżbietą Bojanowską. W spotkaniu uczestniczyli również Dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Krystyna Wyrwicka oraz Dyrektor Departamentu Polityki Rodzinnej Olgierd Podgórski. Podczas rozmowy został przedłożony nasz nowy projekt, który powstał w oparciu o dotychczasowe doświadczenia. Była to propozycja zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych mających na celu wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty umorzenia zadłużenia z tytułu zaległych opłat za korzystanie z lokalu mieszkalnego lub dostawę mediów. Proponowane wtedy rozwiązanie miało uchronić lokatora nie tylko utratą prawa do świadczeń rodzinnych, ale też przed obciążeniem dodatkowym zobowiązaniem podatkowym oraz utratą świadczenia wychowawczego w ramach Programu Rodzina 500 Plus.
Zabiegaliśmy o wprowadzenie obu projektów. Po naszym spotkaniu z Posłem Grzegorzem Długim, w lutym 2017 r. do Sejmu RP wpłynął poselski projekt zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych (Druk 1357) złożony przez Posłów Klubu Poselskiego Kukiz 15. Projekt został skierowany do czytania w Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Zespół SPES w latach 2013 – 2017 skierował 4 pisma do Rzecznika Praw Obywatelskich.
W korespondencji z dnia 21.03.2017 r. Rzecznik poinformował nas o wystąpieniu do Ministra Rozwoju i Finansów. Wskazał w nim, że konsekwencją umorzenia jest konieczność zapłacenia podatku, co dodatkowo obciąża i uniemożliwia restrukturyzację zadłużenia osobom najbardziej potrzebującym, znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej i życiowej.
W dniu 27 lutego 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego, które zwalniało od opodatkowania świadczenia uzyskane w latach 2016 i 2017.
W odpowiedzi na korespondencję SPES z postulatem systemowego rozwiązania zgłaszanego przez nas problemu Ministerstwo Finansów poinformowało nas o wejściu w życie w 2018 roku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym, która poszerza katalog zwolnień od podatku o przychody uzyskane w wyniku umorzenia zadłużenia czynszowego. Zmiana przepisów spowodowała, że umorzenie zadłużenia czynszowego nie powoduje już konieczności zapłacenia podatku i możliwości utraty świadczeń rodzinnych. Po 7 latach naszych starań o wprowadzenie naszych propozycji w tym zakresie inicjatywa ustawodawcza została zakończona.
VI 2011 |
|
I 2012 |
|
VII 2012 |
|
VIII 2012 |
|
III 2013 |
|
VI 2013 |
|
VII 2013 |
|
IX 2013 |
|
III 2014 |
|
VI 2014 |
|
IX 2014 |
|
XI 2014 |
|
II 2015 |
|
III 2015 |
|
IX 2015 |
|
X 2015 |
|
XI 2015 |
|
XII 2015 |
|
I 2016 |
|
II 2016 |
|
IV 2016 |
|
V 2016 |
|
VII 2016 |
|
I 2017 |
|
II 2017 |
|
IV - V 2017 |
|
V 2017 |
|
VI 2017 |
|
VII 2017 |
|
X 2017 |
|
2012-01-17 Interpelacja poselska Posła Stanisława Szweda z PiS
2012-07-10 Interpelacja poselska Posłanki Ewy Kołodziej z PO
2012-08-06 Odpowiedź Sekretarza Stanu przy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na interpelację
2013-03-27 Stanowisko Stowarzyszenia SPES
2014-09-08 Pismo Kancelarii Senatu
2014-12-17 Pismo Kancelarii Senatu.
2015-02-09 Pismo Kancelarii Senatu
2015-02-20 Pismo Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
2015-03-13 Pismo Kancelarii Senatu
2015-04-01 Pismo Kancelarii Senatu
2015-09-22 Pismo do Rzecznika Praw Obywatelskich
2015-09-22 Pismo do Prezydenta RP
2015-10-29 Pismo do Prezesa Rady Ministrów
2015-10-29 Pismo do Prezesa Prawa i Sprawiedliwości
2015-10-30 Stanowisko SPES w odpowiedzi na decyzję Senatu
2015-11-17 Pismo do Posła na Sejm RP Pawła Kukiza
2015-11-27 Pismo Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
2015-12-18 Petycja do Rzecznika Praw Obywatelskich
2015-12-21 Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
2016-01-13 Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
2016-01-19 Pismo Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
2016-02-04 Pismo do Prezydenta RP
2016-02-11 Pismo Kancelarii Prezydenta RP
2016-02-17 Pismo do Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
2016-03-23 Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
2016-07-22 Pismo do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
2016-10-20 Pismo do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
2016-11-14 Pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
2016-12-15 Pismo Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
2017-01-12 Pismo do Rzecznika Praw Obywatelskich
2017-02-24 Pismo Poseł Małgorzaty Zwiercan
2017-03-23 Pismo Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
2017-04-18 Pisma do Posłów Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
2017-05-15 Pisma do Posłów Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
2017-06-13 Interpelacja poselska Poseł Moniki Rosy
2017-07-20 Odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na interpelację
2017-10-26 Pismo do Ministra Finansów
2017-11-21 Pismo Ministerstwa Finansów
© SPES 1999-2024
Na podany przez Ciebie adres mailowy przesyłać będziemy najnowsze informacje - zostań w kontakcie!
Włącz się w pomaganie. Osoby niepełnosprawne, w trudnej sytuacji życiowej i materialnej czekają na Twój gest. Szczegółowe informacje w dziale MOŻESZ POMÓC