Sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposób ich dokumentowania wygląda nieco odmiennie, w zależności od formy zatrudnienia. Warto wiedzieć, że bardzo istotne jest rzetelne i prawidłowe sporządzenie dokumentacji powypadkowej. Od jej treści zależy prawo do świadczeń powypadkowych dla poszkodowanego.
Jeśli wypadkowi uległ pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę, to postępowanie powypadkowe prowadzi pracodawca. Sporządza on - według urzędowego wzoru - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, zwany protokołem powypadkowym.
Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego. Okoliczności i przyczyny wypadku ustala powoływany przez pracodawcę zespół powypadkowy.
Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności:
Zespół powypadkowy sporządza protokół powypadkowy nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Jeśli termin ten nie może zostać dochowany wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności, przyczynę tego opóźnienia zamieszcza się w treści protokołu powypadkowego.
Zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać poszkodowanego z treścią protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem, a poszkodowany ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym, o czym zespół powypadkowy jest obowiązany pouczyć poszkodowanego. To samo dotyczy członków rodziny zmarłego pracownika.
Poszkodowany ma prawo wglądu do akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów oraz kopii.
Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy albo że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.
Do protokołu powypadkowego dołącza się zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności pisemną opinię lekarza lub innych specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku.
Protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia. Pracodawca może zwrócić niezatwierdzony protokół powypadkowy, w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy, jeżeli do treści protokołu powypadkowego zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika albo protokół powypadkowy nie odpowiada warunkom określonym w przepisach.
Po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień, zespół powypadkowy sporządza nowy protokół powypadkowy, nie później niż w terminie 5 dni, do którego dołącza protokół powypadkowy niezatwierdzony przez pracodawcę.
Zatwierdzony protokół powypadkowy pracodawca niezwłocznie doręcza poszkodowanemu pracownikowi, a w razie wypadku śmiertelnego - członkom rodziny zmarłego pracownika.
Jeśli wypadkowi uległa osoba pracująca na innej podstawie niż umowa o pracę, postępowanie powypadkowego prowadzi – w zależności od sytuacji:
W/w podmiot jak i ZUS sporządzają kartę wypadku, według urzędowego wzoru.
Poszkodowany zawiadamia o wypadku właściwy dla niego podmiot/Oddział ZUS, który dokonuje ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
w szczególności poprzez:
Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – właściwy podmiot/ odział ZUS sporządza kartę wypadku.
Poszkodowany lub uprawniony do jednorazowego odszkodowania członek jego rodziny może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w karcie wypadku, o czym zostają pouczeni przez podmiot sporządzający kartę wypadku.
Stwierdzenie, że zdarzenie nie jest wypadkiem przy pracy, wymaga uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.
Do karty wypadku dołącza się zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności dokumenty sporządzone z oględzin miejsca wypadku, inne dowody dotyczące wypadku uznane za niezbędne do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, a także uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w karcie wypadku zgłoszone przez poszkodowanego lub uprawnionego członka rodziny.
Kartę wypadku sporządza się w 3 egzemplarzach: pierwszy egzemplarz otrzymuje poszkodowany lub uprawniony członek rodziny, drugi egzemplarz pozostaje u podmiotu ustalającego okoliczności i przyczyny wypadku, trzeci egzemplarz jest przekazywany do ZUS, jeżeli zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy.
Jeśli zobowiązany podmiot nie sporządził protokołu powypadkowego/karty wypadku – poszkodowany może wnieść pozew do sądu pracy o ustalenie, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy.
Jeśli protokół powypadkowy/karta wypadku zostały sporządzone, ale poszkodowany nie zgadza się z ich treścią - może wnieść pozew do sądu pracy o ustalenie i sprostowanie treści protokołu ustalającego okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy/karty wypadku.
ZUS odmówi przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego w przypadku:
Odmowa przyznania świadczeń następuje w drodze decyzji, od której poszkodowany ma prawo złożyć odwołanie. Decyzja ZUS zawiera informację o terminie i sposobie wniesienia odwołania (odwołanie wnosi się do sądu za pośrednictwem ZUS).
Wpłacam DAR Drogi Czytelniku! Prosimy Cię o wpłatę kilkuzłotowej darowizny oraz przekazanie 1,5% podatku na sfinansowanie rzecznictwa praw i poradnictwa obywatelskiego dla najuboższych. Dziękujemy!
Publikacja jest finansowana przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030.
Copyright © SPES 1999 - 2024. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Żaden fragment utworów i informacji zamieszczonych na stronach serwisu "Twoje Prawa" nie może być: rozpowszechniany, udostępniany publicznie, publikowany, kopiowany, reprodukowany, bez względu na formę oraz cel (odpłatnie lub nieodpłatnie), bez pisemnej zgody Stowarzyszenia SPES.
Poradnik "Twoje Prawa" jest udostępniany na zasadach określonych szczegółowo w Warunkach korzystania z serwisu. Ostatnia aktualizacja poradnika miała miejsce: 2024-09-20.
© SPES 1999-2024
Na podany przez Ciebie adres mailowy przesyłać będziemy najnowsze informacje - zostań w kontakcie!
Włącz się w pomaganie. Osoby niepełnosprawne, w trudnej sytuacji życiowej i materialnej czekają na Twój gest. Szczegółowe informacje w dziale MOŻESZ POMÓC